لوازم وتحریر

  • ۰
  • ۰

راهنمای پروانه کسب کتاب و لوازم التحریر

در بازار کسب و کار امروز، راه‌اندازی فروشگاه لوازم ‌التحریر که یک صنف پردرآمد و پر بازده است بسیار رواج پیدا کرده است. این صنف در تمامی اقشار جامعه، خواهان خود را دارد و فروش آن تنها مختص مقطعی از سال نیست. فروشگاه‌های لوازم ‌التحریر علاوه بر فروش مناسب هنگام آغاز سال تحصیلی جدید، در طی سال هم فروش خود را دارند و می‌توان گفت از جمله مشاغلی است که در ابعاد کوچک هم درآمدزایی ایده‌آلی را دارد. 
امروز در کشور ما فروشگاه لوازم‌ التحریر تنها مختص خرید کتاب درسی نیست، در این فروشگاه‌ها علاوه بر کتاب؛ لوازم التحریر عمده، لوازم طراحی، نقاشی، ابزارهای معماری و نوشت ابزارهای ایرانی و خارجی هم عرضه می‌شود. 
 

جهت خرید انواع لوازم و تحریر به سایت ایستگاه مراجعه نمایید.

اطلاعات مورد نیاز برای راه‌اندازی فروشگاه لوازم التحریر

برای را‌ه‌اندازی یک فروشگاه لوازم ‌التحریر باید قبل از هر اقدامی، اطلاعات کلی درباره این کسب و کار داشته باشید. اطلاعاتی از جمله میزان درآمد، قوانین مالیاتی، مقدار سرمایه مورد نیاز، کالاها و محصولات مورد نیاز و ... که نیاز اساسی برای راه‌اندازی فروشگاه لوازم التحریر است.

موقعیت مکانی فروشگاه لوازم التحریر

برای انتخاب مغازه یا فروشگاه مورد نظرتان باید به بودجه‌‌ای که دارید توجه کنید. برای مثال یک مغازه کوچک در خیابان اصلی پرتردد خیلی بهتر از یک مغازه بزرگ در خیابان فرعی است. انتخاب مکان راه اندازی فروشگاه لوازم ‌التحریر و بزرگی ویترین مغازه نقش بسیار مهمی در جذب مشتری دارد، از طرفی باید سعی کنید مکانی را برای فروشگاه انتخاب کنید که نزدیک به مدارس، دانشگاه‌ها یا ادارات دولتی باشد.

دکور و ویترین فروشگاه لوازم التحریر

اولین موردی که در ورود توجه مشتری را جلب می‌کند دکوراسیون مغازه لوازم تحریر است. دکور فروشگاه باید طراحی خوبی داشته باشد؛ به این صورت که توسط قفسه‌های مختلف، لوازم از نظر رنگ‌بندی و دسته‌بندی تفکیک شوند تا مشتری به راحتی بتواند اقلام مورد نظرش را پیدا کند. استفاده از رنگ‌های شاد و جذاب و حتی دکورهای مناسبتی(روز دانش آموز، روز معلم و ..) هم می‌تواند مشتری را به سمت خود جذب کند.
همانطور که قلب‌تر گفتیم در ویترین بیرونی مغازه سعی کنید اجناس را تفکیک شده بچینید تا مشتری با یک نگاه کلی بتواند لوازم ‌التحریر مورد نیاز را پیدا کند،به یاد داشته باشید که اجناس مربوط به کودکان را همیشه باید در طبقه پایین قرار دهید تا به راحتی در دسترسشان قرار بگیرد.

جواز کسب فعالیت مربوطه

برای راه اندازی هر کسب و کاری باید از اتحادیه مربوط به آن کسب و کار اجازه فعالیت خود را کسب کنید، اما برای گرفتن جواز کسب فروشگاه لوازم‌ التحریر بهتر است به اتحادیه کتاب و لوازم ‌التحریر شهر خود مراجعه کنید. برای کسب جواز مدارکی از جمله اجاره نامه، سند مالکیت، مدارک شخصی و عکس مورد نیازتان خواهد بود.

موجودی کالا

باید انتخاب کنید که چه نوع کالاهایی را در فروشگاه‌تان قرار می‌دهید، باید قبل از راه اندازی فروشگاه لوازم تحریر به این موضوع فکر کنید. پیشنهاد می‌کنیم در کنار لوازم‌ التحریر خارجی از نوشت‌افزاهای ایرانی هم استفاده کنید تا از تولید داخلی و مشاغل کوچک هم حمایت کرده باشید.
برای شروع کار بهتر است از هر نوع لوازم ‌التحریری (مداد، خودکار، دفتر، پاک‌کن، تراش، دفترچه یادداشت، مدادرنگی، پاستل، آبرنگ، خمیربازی، ماژیک، اتود، جامدادی، روان‌نویس، خط کش، قیچی و ...) یک مارک را انتخاب کنید و خرید لوازم التحریر عمده را در دستور کار خود قرار دهید، در آخر از تمامی اجناس موجود در فروشگاه لیستی تهیه کنید تا موجودی کالاها تحت کنترل‌تان باشد.

 

لیستی از اجناسی که درهر فروشگاه لوازم ‌التحریری باید موجود باشد را می‌توانید مطالعه کنید:

  • لوازم نقاشی
  • ملزومات اداری
  • ابزار طراحی، معماری و مهندسی
  • فروش لوازم طراحی و گرافیک
  • لوازم التحریر فانتزی و کادویی برای تمامی سنین
  • وسایل بازی فکری و سرگرمی
  • وسایل کمک آموزشی برای تمامی دوره‌های تحصیلی
  • لوازم گلسازی

از دیگر خدماتی که یک فروشگاه لوازم ‌التحریر می‌تواند ارائه دهد:

  • تکثیر
  • چاپ و کپی
  • فنرزدن
  • صحافی
  • فکس
  • پرس کارت
  • رایت سی دی
  • تایپ مقاله
  • سیمی کردن جزوات و …

یک لوازم ‌التحریر جامع و کامل باید نوشت افزارهای مورد نیاز گروه‌های خردسالان و کودکان، گروه نوجوان و دانش آموزان مقاطع تحصیلی دبستان و متوسطه، کارورزان و دانشجویان، کارپردازان شرکت ها، سازمان ها و بانک ها، مهندسان و طراحان و معماران یا افراد هنرمند و اقشار مختلف جامعه از میانسالان و سالمندان را داشته باشد.

انتخاب نام فروشگاه لوازم ‌التحریر

از انتخاب اسم برای فروشگاه لوازم ‌التحریر خود غافل نشوید، یک اسم زیبا برای فروشگاه می‌تواند باعث شهرت بیشتر و پیشرفت آن شود. به دلیل اینکه بیشتر مشتریان این صنف کودکان و نوجوانان هستند بهتر است از نام‌های معنا دار استفاده کنید که بیشتر در ذهن مشتری ماندگار می‌شود تا اسامی سخت و انتزاعی که هیچ معنی و مفهوم خاصی ندارند.

تبلیغات و بازاریابی

حال برای افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر باید تبلیغات خود را شروع کنید، روش‌های مختلفی برای این‌کار وجود دارد. برای شروع، بهترین راه می‌تواند پخش تراکت‎های تبلیغاتی باشد، تبلیغات از طریق سامانه پیامکی برای محدوده مورد نظر، چاپ بروشور، تبلیغات در صفحات مجازی و... از دیگر روش‌های پر بازده در این زمینه است.
سعی کنید حداقل در هر فصلی برای بیشتر دیده شدن فروشگاه خود تخفیفات و حراج‌های فصلی در نظر بگیرید یا در اواخر سال بخشی از لوازم ‌التحریرعمده را در حراج‌های فصلی قرار دهید تا بتوانید مشتری بیشتری جذب کنید.  

سایت فروشگاه لوازم ‌التحریر

بعد از راه‌اندازی فروشگاه لوازم ‌التحریر بهتر است برای بیشتر دیده شدن و حرفه‌‌ای تر شدن در این زمینه یک سایت برای فروشگاه خودتان راه بیندازید، تا بتوانید محصولاتتان را به صورت آنلاین و غیرحضوری به فروش برسانید. بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و تمام محصولات خود را به همراه عکس، نمونه و مشخصات کامل داخل سایت بارگذاری کنید.

 

طراحی لوگو

لوگو حکم معرفی یک فروشگاه را دارد، به معنی دیگر امضای فروشگاه شما است. معمولا طراحی لوگو و رنگ‌بندی آن را با توجه به نام و صنف مورد نظر انجام می‌دهند. در طراحی لوگو فروشگاه خود، به این نکته توجه کنید که لوگوی شما قرار است توسط هر فردی بزرگسال، بچه خوانده شود، پس بهتر است از انتخاب لوگوهای نا‌متعارف و ناخوانا خودداری کنید تا نام شما بهتر دیده شود.

مالیات

همانند سایر کسب و کارها شما باید سالانه مبلغی از درآمد فروش خود را به مالیات اختصاص دهید، البته مالیات سالانه هر صنفی متفاوت است و بسته به میزان فروش سالانه‌تان مالیات شما را اعلام می‌کنند. حتما بعد از شروع فعالیت خود برای تشکیل پرونده مالیاتی به اداره مالیات شهر خود مراجعه کنید به دلیل اینکه اگر مالیات خود را سالانه پرداخت نکنید هزینه دیرکرد و جریمه به آن اضافه خواهد شد.

استخدام کارمند یا فروشنده

پس از راه اندازی مغازه لوازم التحریر، باید متناسب با متراژ فروشگاه خود فروشنده و کارمند استخدام کنید، اگر فروشگاهی بزرگ دارید باید تعداد نفرات بیشتری را انتخاب کنید. سعی کنید در استخدام معیارهایی را چون روابط عمومی بالا، تحصیلات، مهارت، آشنا به ترفندهای بازاریابی و خوش اخلاق و خوش رو بودن را ملاک قرار دهید. تا با رفتار و اخلاق خوب خود بتوانند مشتری را جذب فروشگاه کنند، کسی از فروشگاهی که فروشنده بداخلاق دارد خرید نمی‌کند.

صندوق فروشگاهی و سیستم حسابداری

برای رسیدگی به حساب‌های فروشگاه بهتر است از یک سیستم حسابداری ساده ( هلو) استفاده کنید. با استفاده از این سیستم‌ها می‌توانید میزان فروش ماهانه، موجودی کالای فروش رفته، موجودی باقی مانده، حقوق فروشندگان، هزینه‌های جانبی ( شارژ، تبلیغات، ارسال کالا) را محاسبه کنید و به راحتی به تمامی آن‌ها دسترسی پیدا کنید. با استفاده از این روش، یک مدیریت قوی و برنامه ریزی درست خواهید داشت.

 
  • ۹۹/۱۲/۱۸
  • سعید محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی